Γιόγκα Σούτρα 1.30 Τα 9 Eμπόδια που Δημιουργούν Σύγχυση στο Νου.3 min read

Μου αρέσει πολύ να διαβάζω Γιόγκα Σούτρας, με κρατούν σε εγρήγορση, με βοηθούν να επιστρέφω στην πρακτική μου, με γειώνουν. Ο Πατάντζαλι κατά τη γνώμη των πολλών(και την δική μου) είναι επιστήμονας, ένας επιστήμονας που έχει αναλύσει τον άνθρωπο και μπορεί να σε βοηθήσει αν τον μελετήσεις και εξασκήσεις τις πρακτικές τις γιόγκα να θεραπευτείς και να προσεγγίσεις τα ανώτερα επίπεδα της ύπαρξης σου. Να συναντήσεις την καλύτερη εκδοχή του εαυτού σου.

Σε αυτή τη σούτρα αναφέρεται σε κάτι πολύ σημαντικό, στα 9 εμπόδια/δηλητήρια που δημιουργούν σύγχυση στο νου, που κρύβουν αυτό που είναι αμετάβλητο στον άνθρωπο λέει ο Πατάντζαλι και φυσικά μιλάει για την απελευθέρωση(samhadi), τον απώτερο στόχο της Γιόγκα. Αλλά μήπως τα ίδια εμπόδια δεν συναντάμε σε οτιδήποτε έχουμε να διαχειριστούμε; Κάθε φορά που ανατρέχω σε αυτά παρατηρώ ότι έχω λίγο από όλα, ότι αλλάζουν με τις περιόδους, εξαφανίζονται και επιστρέφουν ξανά. Και ότι αυτά είναι ο λόγος που συχνά σαμποτάρω τον εαυτό μου. Γι αυτό αυτή τη φορά τα εκτύπωσα σε χαρτί και τα έβαλα σε εμφανές μέρος στο σπίτι μου για να μπορώ να τα βλέπω, και να τα αναγνωρίζω όταν έρχονται.

Ποια είναι όμως αυτά; Για να δούμε παρακάτω….

vyadhi styana sanshaya pramada-alasya-avirati bhrantidarshana-alabdha-bhumkatva-anavasthitatvani chitta-viksepah te antarayah ||30||

व्याधि स्त्यान संशय प्रमादाअलस्याविरति भ्रान्तिदर्शनालब्धभूमिकत्वानवस्थितत्वानि चित्तविक्षेपाः ते अन्तरायाः ॥३०॥

Αυτά τα εμπόδια (αντάραγια) ασθένεια, στασιμότητα, αμφιβολία, ανυπομονυσία, επιθυμία, τεμπελιά, έλλειψη στόχων, ανεξαρτησία, αποκρύπτουν αυτό που είναι αμετάβλητο στα ανθρώπινα όντα (chitta).

  • vyādhi – Ασθένεια = Η ασθένεια ορίζεται ως 1. Μη άνεση/Πόνος 2. Θλίψη/Κατάθλιψη 3. Άγχος 4. Διακοπτόμενη Αναπνοή (ροή πράνα-απάνα, σχετίζεται με την ψυχολογία). Στην Ashtanga Yoga Θεραπεία είναι η 1η σειρά (yoga chikitsα=yoga therapy) η οποία αποκαθιστά την υγεία του φυσικού σώματος. Αν το σώμα μας βρίσκεται εκτός ισορροπίας, επηρεάζεται φυσικά και ο νους. Γι αυτό το λόγο η asana(σωματικό σκέλος) παραδοσιακά ήταν πάντα υψίστης σημασίας.
  • styāna – Σκληρότητα/Ακαμψία/Στασιμότητα (Ταμασικές αισθήσεις)= Η θεραπεία είναι η κίνηση. Χαρακτηριστικά λέμε ότι δημιουργείται μία πανοπλία γύρω από τη καρδιά(armour heart). Φυσικά δεν μιλάμε μόνο για την σωματική δυσκαμψία αλλά και για την μη-προσαρμοστικότητα κάποιου σε νέες καταστάσεις, ή στην μη-αποδοχή των αλλαγών. Κάποιος μπορεί να πιστεύει ότι μόνο αυτός έχει δίκιο και να μην κατανοεί ότι και η αντίθετη γνώμη μπορεί επίσης να είναι σωστή.
  • saṁśaya – Αμφιβολία (ειδικά αυτό-αμφιβολία) = Η θεραπεία είναι η ενδυνάμωση του εαυτού μέσα από την πρακτική και τα εργαλεία της. Εμπιστοσύνη στον εαυτό και στις αποφάσεις.
  • pramāda – Ανυπομονησία/Απερισκεψία = Όταν είμαστε ανυπόμονοι το μυαλό πηγαίνει προς το μέλλον και συχνά γινόμαστε απερίσκεπτοι. Στην πρακτική μας συνήθως αυτό καταλήγει σε τραυματισμό(μήπως και στην ζωή μας;). Η θεραπεία είναι η αναπνοή.
  • ālasya – Τεμπελιά/ Νωθρότητα(Ταμασικές Αισθήσεις) – Η θεραπεία είναι η κίνηση. Στην πρακτική της γιόγκα συχνά λέμε ότι ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί σε 1 χρόνο, 5 χρόνια ή 30 χρόνια, μιλάμε για μία πρακτική ζωής…
  • avirati – Ικανοποίηση των αισθήσεων/ Υπερκατανάλωση = Η θεραπεία είναι το μονοπάτι της αυτοπειθαρχίας όπου μέσα από αυτό μαθαίνουμε να σταματάμε. Οι πιο δυνατοί άνθρωποι είναι αυτοί οι οποίοι δεν στηρίζουν την ευτυχία τους σε εξωτερικούς παράγοντες.
  • bhrānti-darśana – Αστάθεια στο Νου – Στην Ashtanga Yoga αντιμετωπίζεται μέσα από την πρακτική με το Tristana(Bandhas-Dristhi-Ujayi Breath). Η τεχνική αυτή αναπτύσσει την ικανότητα μας να συγκεντρωνόμαστε και να βρισκόμαστε στο παρόν. Άλλο εργαλείο είναι ο διαλογισμός.
  • alabdha-bhūmikatva – Μη ικανότητα να πετύχω μία κατάσταση = Αποφύγετε όλα τα πράγματα που τρώνε την ζωτικότητα σας. Παρατηρώ τι μου τρώει δύναμη, ευκινησία, αφοσίωση, ευφυία.

anavasthitatvāni – Μη ικανότητα να διατηρήσω μία κατάσταση = Δημιουργώ ένα σταθερό έδαφος/θεμέλια μέσα από την πρακτική μου(στην ashtanga yoga μέσα από την 1η σειρά) και καλλιεργώ τα tapas(αυτοπειθαρχία, εσωτερική φωτιά). Συντονίζομαι και ακούω την σοφία του εσωτερικού δασκάλου.

Καλή πρακτική!

Namaste

Μαριάννα Θυμιάκη

 

 

Αφήστε μια απάντηση