Τα Ωφέλιμα Πορτοκαλί του Φθινοπώρου 2: Κολοκύθα3 min read

Ο στολισμός του κεντρικού μπουφέ στο πατρικό μου σπίτι με πορτοκαλί κολοκύθες διαφόρων μεγεθών και σχημάτων κάθε Οκτώβριο, σηματοδοτούσε για την οικογένειά μου την έναρξη της χειμερινής περιόδου αλλά και γευστικών απολαύσεων. Η μαμά έφτιαχνε καταπληκτική βελουτέ κολοκυθόσουπα, ριζότα, και μία γλυκιά πίτα με ανθότυρο και καρύδια, που την γεύση της, ο ουρανίσκος μου θυμάται ακόμα. Είναι κάποιες μυρωδιές, γεύσεις, χρώματα που σε ταξιδεύουν νοσταλγικά προς τα πίσω. Η πορτοκαλί κολοκύθα είναι ένα από αυτά. Σίγουρα και ο ρόλος της στο παραμύθι της Σταχτοπούτας την έβαλε στην καρδιά μου, από όταν ήμουν πολύ μικρή.

Η πορτοκαλί κολοκύθα εκτός από σήμα κατατεθέν τις νύχτες του Halloween που γιορτάζεται σήμερα, 31 Οκτωβρίου στο εξωτερικό, σκαλισμένη περίτεχνα ως λυχνοστάτης, έχει ποικίλλες χρήσεις σε μαγειρική αλλά και ζαχαροπλαστική, είναι πολύ θρεπτική για τον οργανισμό, με λίγες θερμίδες και μπορεί να συντηρηθεί έως και ένα χρόνο (άκοπη) σε δροσερό μέρος, μακριά από τον ήλιο, αφού το σκληρό της κέλυφος την κάνει ιδιαίτερα ανθεκτική. Εμφανίζεται στα τέλη Αυγούστου και κυκλοφορεί στην αγορά ως τα τέλη Μαρτίου. Η καλύτερη εποχή ωρίμανσής της όμως είναι από τον Οκτώβριο μέχρι τον Νοέμβριο, τότε που η γεύση της είναι πιο πλούσια και γλυκιά. Ανήκει στην ίδια οικογένεια με τα πεπόνια, αγγούρια και καρπούζια αλλά είναι η λιγότερο δημοφιλής απο τους συγγενείς της, ειδικά στην Ελλάδα.

Τρώγεται αλμυρή, σε διάφορα φαγητά, όπως χειμωνιάτικο μπριάμ με σελινόριζα και γλυκοπατάτες, συνοδεύει όσπρια στο φούρνο η σε κατσαρόλα, σε πουρέ, σε πίτα, σε σούπα, γλυκιά, ψητή στο φούρνο με ζάχαρη και κανέλα, σε σπιτικές μαρμελάδες και γλυκά κουταλιού, σε cookies, σε cakes, σε τάρτες, σε smoothies ή ροφήματα.  Αγαπάει πολύ από μπαχαρικά το μοσχοκάρυδο, κύμινο, κάρυ, τριμένο μπαχάρι, γαρύφαλο, τζίντζερ, κανέλα, από ξερά μυρωδικά το θυμάρι, αλλά και τη φρέσκια ματζουράνα και το φρέσκο λεμονοθύμαρο.

Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε β-καροτένιο το οποίο έχει εξαιρετικές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου και κυρίως του καρκίνου του εντέρου και του πνεύμονα. Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, που πάντα βοηθούν στην κινητικότητα του εντέρου και όσους υποφέρουν απο γαστρικά προβλήματα, σε βιταμίνες όπως η βιταμίνη Α ,C και Ε, αλλά και κάλιο, μαγνήσιο και ψευδάργυρο. Περιέχει ακόμα πρωτείνη και λιπαρά οξέα. ‘Ολα αυτά την καθιστούν πολύτιμη για την διατροφή μας.

Επιπλέον οι σπόροι της, οι γνωστοί κολοκυθόσποροι είναι γεμάτοι από ανόργανα άλατα, υγιή λιπαρά και πρωτείνη, είναι μία εξαιρετική πηγή μαγνησίου, το οποίο είναι σημαντικό για τα καλά επίπεδα ενέργειας, τα υγιή οστά και το ισχυρό νευρικό και καρδιαγγειακό σύστημα. Μπαίνουν πάνω σε σούπες  σε σαλάτες, τρώγονται και σαν σνακ.

Επομένως δύο υπερτροφές σε μία συσκευασία!!

Θα μοιραστούμε σε επόμενα άρθρα μαζί σας κάποιες ακόμα συνταγές με την φθινοπωρινή πορτοκαλί αγαπημένη!!

 

Ζεστό φθινοπωρινό ρόφημα γλυκιάς κολοκύθας με μπαχαρικά

  • 1 φλυτζάνι τσαγιού κομματάκια γλυκιάς κολοκύθας
  • 1 1/2  φλυτζάνι τσαγιού γάλα αμυγδάλου ή άλλο  φυτικό γάλα
  • 1-2 κουταλάκια του γλυκού μέλι ή σιρόπι αγαύης ή σφένδαμου
  • 1 κουταλάκι του γλυκού μπαχαρικό gingerbread (μπισκότο με πιπερόριζα)

 

Οδηγίες:

  • Ψήνετε τα κομμάτια της κολοκύθας σε προθερμασμένο φούρνο για 15-20 λεπτά στους 200 βαθμούς, έως να μαλακώσουν
  • Κατόπιν αναμιγνύετε καλά όλα τα συστατικά στο blender
  • Σερβίρετε στην αγαπημένη σας κούπα και προσθέτετε από πάνω κανέλα ή και χτυπημένη κρέμα από γάλα καρύδας full fat που έχετε αφήσει από το βράδι στο ψυγείο

Namaste

Ειρήνη Κατραβά

 

Αφήστε μια απάντηση