Κεχρί: Δεν είναι μόνο η Τροφή των Καναρινιών!!!3 min read

Μέσα από την χορτοφαγική μου διαδρομή τα τελευταία τρία χρόνια γνώρισα και δοκίμασα πολλές καινούριες τροφές στην αναζήτηση μου για φυτικές πηγές πρωτείνης. Το κεχρί είναι μία από αυτές που αγαπώ να χρησιμοποιώ! Αστείο γιατί το γνώριζα ως την τροφή των καναρινιών, όπως και οι περισσότεροι νομίζω!!

Στην πραγματικότητα αποτελεί έναν σπόρο – δημητριακό γεμάτο πολύτιμα θρεπτικά συστατικά και οφέλη για την ανθρώπινη υγεία, με μεγάλη ιστορία.

Οι πρώτοι που το καλλιέργησαν ήταν οι Κινέζοι, 7500 χρόνια πριν. Το 5000 π.Χ. το κεχρί διέσχισε τη Μαύρη Θαλασσα και από την Ασία πέρασε στην Ευρώπη. Υπάρχουν αναφορές και στη Βίβλο για τη χρήση του κεχριού σε τύπο άζυμου ψωμιού. Ήταν γνωστό και στους αρχαίους Έλληνες, οι οποίοι το καλλιεργούσαν συστηματικά και το χρησιμοποιούσαν κυρίως για την παρασκευή ψωμιού. Ο Πυθαγόρας το πρότεινε στους μαθητές του ως την ιδανική τροφή.

Σήμερα καλλιεργείται κυρίως σε Ινδία, Κίνα, Νιγηρία, Μάλι, Αιθιοπία, Δυτική Αφρική και Σουδάν, όπου θεωρείται εξίσου σημαντικό με το ρύζι και το σιτάρι. Στην Ελλάδα καλλιεργούνταν παλιότερα κυρίως το κοινό κεχρί στις ορεινές περιφέρειες ως υποκατάστατο του ρυζιού.

Ονομαζόταν και «βουρί» στην Πελοπόννησο ή «μπερνίτσα» στη Μακεδονία. Σήμερα καλλιεργείται ελάχιστα ή καθόλου.

Είναι μικρό σε μέγεθος και με στρογγυλό σχήμα.Αυτός ο μικρός σπόρος έχει μια γλυκιά γεύση που θυμίζει ξηρό καρπό και θεωρείται ότι είναι ένας από τους πιο εύπεπτους και μη αλλεργιογόνους σπόρους. Στην αγορά κυκλοφορεί σε ποικιλίες κίτρινου, λευκού και μαύρου χρώματος. Στην Ελλάδα αγαπάμε την κίτρινη ποικιλία του. Κυκλοφορεί στα καταστήματα με βιολογικά προιόντα και σε μορφή αλευριού για muffins και pancakes και νιφάδων για το πρωινό σας χυλό ή για να εμπλουτίσετε την granola σας.

 

Το κεχρί είναι μία καλή πηγή φυτικής πρωτείνης, πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιδιαίτερα νιασίνη (B3), φολικό οξύ (B9), Β6 καθώς και φυτικές ίνες. Περιέχει σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, χαλκό, ψευδάργυρο και φώσφορο. Δεν περιέχει γλουτένη, έτσι μπορεί να αντικαταστήσει το σιτάρι στο διαιτολόγιο ατόμων τα αποία παρουσιάζουν δυσανεξία ή αλλεργία σ’αυτό.

Έχει την ιδιότητα να αυξάνει τα επίπεδα σεροτονίνης στον οργανισμό και μ’ αυτόν τον τρόπο ηρεμεί το σώμα και βελτιώνει τη διάθεση.

Είναι ιδανική τροφή για άτομα που πάσχουν από διαβήτη τύπου 2, αφού οι φυτικές ίνες που περιέχονται στο κεχρί βοηθούν στη σταδιακή και όχι απότομη αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Λόγω του μαγνησίου που περιέχει, είναι κατάλληλο για αθλητές που προπονούνται εντατικά, ποδηλάτες και δρομείς μεγάλων αποστάσεων, οι οποίοι συχνά αντιμετωπίζουν κράμπες στα πόδια.

Ιδανικό και για χορτοφάγους αφού οι φυτικές του ίνες χαρίζουν αίσθημα κορεσμού, ενώ αν συνδυαστεί με όσπρια ή ωμούς ξηρούς καρπούς τους προσδίδει πρωτείνη αντίστοιχη με αυτή του κρέατος.

Για κάθε μία κούπα κεχρί, προσθέστε δύο κούπες νερό και μία κουταλιά ελαιόλαδο και αφήστε το να βράσει 20 λεπτά περίπου. Γαρνίρετε διάφορα πιάτα αντί ρυζιού, προσθέστε το σε πρασόρυζο, σπανακόρυζο, γεμιστά για να αυξήσετε την θρεπτική αξία του γεύματος σας, προσθέστε το στο ψωμί αν το φτιάχνετε μόνοι σας για να γίνει πιο τραγανό, αντικαταστήστε το ρύζι στα γιουβαρλάκια, μαγειρέψτε το μόνο του με λαχανικά που σας αρέσουν όπως το κους κους, εύκολη και γρήγορη ιδέα για βραδινό.

Λατρεύω να το προσθέτω (2-3 κουταλιές της σούπας) σε σούπες οσπρίων ή να το τρώω τα πρωινά του χειμώνα: ένα ζεστό χυλό (porridge) με γάλα αμυγδάλου, κανέλα, ωμούς ξηρούς καρπούς και τα αγαπημένα μου μπλε μούρα, μία γλυκιά παραλλαγή του χυλού με την βρώμη!

Tip: για το πρωινό χυλό με κεχρί, μουλιάστε 2-3 κουταλιές από αυτό σε λίγο νερό ανακατεύοντας ελαφρά με το χέρι σας για πέντε λεπτά. Φτιάχτε το όπως τον χυλό βρώμης, μόνο που χρειάζεται να σιγοβράσει για 15 λεπτά περίπου μέσα στο φυτικό γάλα για να χυλώσει.

 

 

Namaste

Ειρήνη Κατραβά

Αφήστε μια απάντηση