Τα Ωφέλιμα Πορτοκαλί του Φθινοπώρου 1: Γλυκοπατάτα3 min read

Στην Ευρώπη ήρθε πριν από πεντακόσια χρόνια περίπου, όταν οι ισπανοί κατακτητές την έφεραν μαζί τους από την Λατινική Αμερική, σαν δώρο στη βασίλισσά τους. Ενώ στην Ελλάδα την έφεραν οι Ενετοί κατακτητές, γι αυτό και είναι ιδιαίτερα αγαπητές στα Επτάνησα.

Στο δικό μου πατρικό σπίτι, την τρώγαμε ψητή, ολόκληρη με τη φλούδα της, στο τζάκι τα σαββατοκύριακα του χειμώνα, την ψώνιζε ο μπαμπάς στη λαική αγορά ως γνήσιος Κεφαλονίτης. Την αγάπησα από τότε πολύ, τη γεύση της αλλά και το χρώμα της. Υπάρχουν σε πολλά χρώματα: πορτοκαλί σκούρο και ανοιχτό, λευκό, κίτρινο και μωβ. Η γεύση της δεν έχει καμία σχέση με αυτήν της πατάτας. Είναι χορταστική, με  πραγματικά απολαυστική γλυκιά γεύση, και δηλώνω φανατικός οπαδός της!!

Στην Ελλάδα δεν είναι ακόμα τόσο δημοφιλής όσο στο εξωτερικό αν και τα τελευταία χρόνια λαμβάνει σημαντική εκτίμηση από τους λάτρεις της υγιεινής διατροφής και του fitness. Aποτελεί μία ιδιαίτερα θρεπτική τροφή που μπορούμε να την καταναλώσουμε με ποικίλους τρόπους. Τρώγονται βραστές η ψητές σκέτες, ή και σε γαρνιτούρες, σαν ορεκτικό, σε σούπες, σε πίτες και σε γλυκά ή σε smoothies. Στην Ελλάδα καλλιεργείται σε μικρή έκταση στα νησιά και την Πελοπόννησο. Σε μεγάλη κλίμακα καλιεργείται στην Κίνα, Βραζιλία, Νότια Αμερική, Ινδονησία και Νότια Αφρική.

Το έντονο πορτοκαλί χρώμα τους αποδεικνύει την υψηλή περιεκτικότητα σε καροτενοειδή. Τα καροτενοειδή συμβάλουν στην ενίσχυση της όρασης μας και του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά που βοηθούν κατά του καρκίνου και της γήρανσης.

Είναι ακόμα πλούσια πηγή βιταμίνης Β6, βιταμίνης C, βιταμίνης Α και βιταμίνης Ε.

Είναι ακόμα καλή πηγή φυτικών ινών, ασβεστίου, σιδήρου, μαγγανίου, καλίου, μαγνησίου: βασικό μέταλλο για την χαλάρωση και ξεκούραση των μυών. ‘Εχουν λιγότερες θερμίδες και λιγότερους υδατάνθρακες απο τις κοινές πατάτες παρ’όλο που έχουν περισσότερα φυσικά σάκχαρα. Έχουν όμως χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, κυρίως όταν καταναλώνονται βραστές, που σημαίνει ότι απελευθερώνουν τα φυτικά τους σάκχαρα σταδιακά στο αίμα, χωρίς να προκαλούν απότομη αύξηση των επιπέδων σακχάρου σ αυτό, που συνδέεται με την κόπωση και την αύξηση του σωματικού βάρους.

Είναι ευεργετική ακόμα και για τα μωρά, ενώ οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι είναι προτιμότερο το παιδί να φάει μία γλυκοπατάτα παρά ένα φρούτο εκτός εποχής.

Extra tip: μην αφαιρέσετε τη φλούδα της πριν το μαγείρεμα, το ξεφλούδισμα μειώνει σημαντικά την θρεπτική της αξία, πλύντε την προσεχτικά κάτω από τρεχούμενο νερό με μία βούρτσα και είναι έτοιμη να την χρησιμοποιήσετε. 

 

Θρεπτική Αξία της Γλυκοπατάτας – Τα 100γρ Γλυκοπατάτας Περιέχουν:

  • Θερμίδες: 90 kcal
  • Υδατάνθρακες: 20,1 gm
  • Σάκχαρα: 4,2 gm
  • Φυτικές ίνες: 3 gm
  • Λίπη: 0,1 gm
  • Πρωτεϊνη: 1,6 gm
  • Βιταμίνη Α: 709 μg
  • β-καροτένιο: 8509 μg
  • Βιταμίνη Β1: 0,1 mg
  • Βιταμίνη Β2: 0,1 mg
  • Βιταμίνη Β3: 0,61 mg
  • Βιταμίνη Β5: 0,8 mg
  • Βιταμίνη Β6: 0,2 mg
  • Βιταμίνη Β9: 11 μg
  • Βιταμίνη Ε: 2,4 mg
  • Ασβέστιο: 30 mg
  • Σίδηρο: 0,6 mg
  • Μαγνήσιο: 25 mg
  • Φώσφορος: 47 mg
  • Κάλιο: 337 mg
  • Ψευδάργυρος: 0,3 mg

Συμπερασματικά λοιπόν, οι γλυκοπατάτες είναι θρεπτικές, όχι πολύ ακριβές, με υπέροχη γλυκιά γεύση και μπορούν με ποικίλλους τρόπους να ενσωματωθούν στη διατροφή μας.

 

Για τα πρώτα δροσερά φθινοπωρινά βράδια δοκιμάστε ένα ζεστό smoothie με φυτικό γάλα και γλυκοπατάτα.

Θα χρειαστείτε:

  • 1 φλυτζάνι τσαγιού γλυκοπατάτα σε κύβους.
  • 1 φλυτζάνι τσαγιού φυτικό γάλα.
  • 1/2  πολύ ώριμη μπανάνα.
  • ι κουταλιά σούπας μέλι η σιρόπι αγαύης.
  • κανέλλα , κάρδαμο.

 

Εκτέλεση:

  • Μαλακώνετε την γλυκοπατάτα στον ατμό για 20 λεπτά και την κόβετε σε κύβους.
  • Ανακατεύετε γλυκοπατάτα, μπανάνα και φυτικό γάλα στο blender.
  • Προσθέστε το γλυκαντικό που προτιμάτε (δεν είναι απαραίτητο) και ζεσταίνετε ελαφριά το μίγμα για 3-4 λεπτά.
  • Βάλτε το στην αγαπημένη σας φθινοπωρινή κούπα και απολαύστε το με λίγη κανέλλα ή και κάρδαμo.

 

Namaste

Ειρήνη Κατραβα 

Αφήστε μια απάντηση